Legislația românească prevede trei tipuri de
referendum național: unul este cel pe care îl convoacă președintele și prin
care românii sunt chemați „să-şi exprime voinţa cu privire la probleme de
interes naţional”, conform art. 90 din Constituție, al doilea pentru
modificarea Constituţiei si al treilea pentru demiterea preşedintelui, în cazul
unei proceduri de suspendare a acestuia, votată de Parlament.
Primul
are caracter consultativ, iar efectele sale sunt indirecte, asa cum a fost cel
convocat in 2009 de Basescu referitor la Parlamentul cu 300 de alesi. Cu toate
ca are caracter consultativ, pentru
faptul ca reprezinta vointa populara, exista recomandarea punerii in practica
neexistand insa un termen limita de aplicare.
Cel
de-al doilea, se organizeaza in conformitate cu art. 150 din Constitutia
Romaniei, atunci cand sunt propuneri de revizuire a acesteia. Un exemplu in
acest sens este referendumul pentru familia traditionala initiat inca din 2016
de catre Coalitia pentru Familie, prin strangerea a 3.000.000 de semnaturi in
vederea propunerii de revizuire a Constitutiei. Modificarea solicitata constand
in redefinirea familiei care se întemeiază în urma căsătoriei între „un bărbat
și o femeie”.
Despre
al treilea nu mai este cazul sa discutam, se stie ca protagonist a fost Basescu
care a ramas pe post datorita boicotarii referendumului.
Atat
referendumul pentru revizuirea Constitutiei cat si cel pentru demiterea presedintelui,
au caracter decizional si efecte imediate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu